Gå till huvudinnehåll
GoToGate
  • Flyg
  • Boende
  • Hyrbilar
  • Kontakta oss
  • Vanliga frågor
  • Kontaktuppgifter till flygbolag
  • Mina bokningar
Mina bokningar
Meny
SupportKontakta ossVanliga frågorKontaktuppgifter till flygbolagMina bokningar
  1. Hem
  2. Vanliga frågor och svar
  3. Biljettändringar och avbokning
  4. Vad ska jag göra om jag har angett fel namn på min flygbiljett?
  • Incheckning
  • Flygbolagets tidtabellsändringar
  • Bagage/bagageinformation
  • Biljettändringar och avbokning
    • Vad ska jag göra om jag har angett fel namn på min flygbiljett?
    • Kan jag få full återbetalning om jag avbokar mitt flyg?
    • Hur lång tid tar det att få en återbetalning?
    • Hur avbokar jag min flygbiljett?
    • Hur bokar jag om min flygbiljett?
    • Kan jag ändra min destination när jag bokat en flygresa?
    • Kan jag avboka och boka om samma flyg till ett lägre pris?
    • Vad kostar det att boka om ett flyg?
    • Om det händer något på min resa och jag har tecknat en reseförsäkring, vem kontaktar jag då?
    • Visa alla
  • Betalning
  • Innan jag bokar
  • Egen transfer
  • Produkter och tjänster

Vad ska jag göra om jag har angett fel namn på min flygbiljett?

Namnkorrigeringar
Flygbolagspolicyer för namnändringar efter bokning varierar avsevärt. Vissa flygbolag tillåter resenärer att ändra namnet på sin flygbiljett om det har felstavats.

Observera att de flesta flygbolag som tillåter namnkorrigeringar tar ut en avgift för den här tjänsten, och våra egna namnkorrigeringsavgifter gäller också.

Vissa flygbolag tillåter även resor med ett felaktigt stavat namn (cirka 1–3 bokstäver), förutsatt att:

  • uttalet inte ändras,
  • den första bokstaven i namnet/efternamnet är korrekt och
  • flyget är inom Europa

Denna möjlighet är dock inte garanterad och måste bekräftas av flygbolaget.

Om en bokning inkluderar fler än ett flygbolag, kan en namnändring orsaka tekniska problem. Det är därför mycket viktigt att kontrollera att namnet på din biljett stavas korrekt, så som det visas i ditt pass, när du gör bokningen.

Om du stöter på ett fel i något av namnen på dina biljetter, kontakta oss [LINK] så informerar vi dig om dina alternativ.

Överföra en biljett till en annan passagerare
I regel är det inte tillåtet att överföra en biljett till en annan person. Vissa flygbolag erbjuder dock undantag. Kontakta oss för mer information.

Produkter och tjänster

  • Avbeställningsskydd
  • Reseskydd
  • Bagageförsäkring

Om oss

  • Om oss
  • Resevillkor
  • Integritetspolicy
  • Information om cookies
  • Tillgänglighetsmeddelande
  • Ladda ner appen

Support

  • Kontakta oss
  • Vanliga frågor
  • Kontaktuppgifter till flygbolag
  • Mina bokningar

Logga in

Mina bokningar
  • Visa
  • Mastercard
  • Eurocard
  • Trustly
  • Klarna
  • Google Pay
  • PayPal
  • Amadeus
  • Sabre
Gotogate / Svenska Resegruppen AB, Box 1340, 751 43 Uppsala. Org no. 556409-9025, VAT no. SE556409902501

© 2025 Gotogate. Alla rättigheter förbehållna.